Youtube-mainonta
Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukone ja sen käyttö kasvaa edelleen valtavaa vauhtia. Moni business-osaaja luo sisältöä kiihtyvällä vauhdilla ja hankkii Youtubesta valtavan määrän uusia asiakkaita. Mainostajalle Youtube on todella hyvä kanava kasvattaa tunnettuutta sekä tehdä jälkimarkkinointia.
YouTube-mainonta voi olla vaikeaa aloittelijalle
Vaikka yleiset vinkit ja käytännöt YouTube-mainontaan antavat sinulle jo paljon tietoa, et halua tuhlata budjettiasi väärään mainosmuotoon, vääriin kampanjatavoitteisiin ja huonoon kampanjajärjestelyyn. Tarjoamme kaiken olennaisen tiedon ja osaamisen, joiden avulla kasvatamme myyntiäsi YouTube-mainonnan avulla.
Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukone. Se on maailman suosituimman hakukoneen, eli Googlen tarjoama alusta, joten mainokset rakennetaan ja optimoidaan Googlen mainostyökaluilla. Youtube-mainonnassa on paljon samoja lainalaisuuksia kuin Google -mainonnassa.
Youtube-mainonta on erittäin kustannustehokasta
Youtube-mainonnassa maksat ainoastaan kun käyttäjä klikkaa mainosta. Maksat myös siinä vaiheessa jos käyttäjä on katsonut mainosta klikkaamatta yli 30 sekuntia. Youtubessa hinnoittelu toimii samalla tavalla kuin Googlessakin, eli vähimmillään klikatusta mainoksesta joutuu pulittamaan 0,01€. Mainonnan kulutut perustuvat myös annettuun päiväbudjettiin, joka ei voi ylittyä.
Youtube-mainontaan sisältyy myös melko vähän riskejä, sillä jos käyttäjä ei klikkaa mainosta tai ei halua katsoa sitä yli 30 sekuntia, ei mainonta maksa mainostajalle mitään. Mainonnan optimointi on myös tehty helpoksi kuten Googlessakin. Lisäksi Suomessa Youtube-mainonnan hyötyä ei ole vielä täysin tunnistettu, joten kustannustehokas mainonta on mahdollista myös kilpailluilla toimialoilla.
Youtube on digimainonnan hunajapurkki
Suomessa ei ole vielä täysin ymmärretty, millainen myynti- ja liidikone Youtube on. Se on Suomessa suositumpi kuin YLE ja suosituin sosiaalisen median palvelu. Emme tarkoita Youtube-mainonnalla sitä, että tubettaja markkinoi tuotettasi. Puhumme nyt mainoksista, jotka näkyvät valitsemasi videon yhteydessä.
Youtuben mainosmuodot
Koska Youtube on videopalvelu, ovat sen mainoksetkin luonnollisesti videoita. Eli tarvitset Youtube-mainontaa varten videomainoksia. Samoja videomainoksia voi hyödyntää myös Googlen Display-verkostossa, joten pienellä vaivalla voit näyttää videomainostasi todella laajasti.
Ohitettavat In-Stream-mainokset
Jokainen joka on katsonut Youtube-videoita, on nähnyt In-Stream-Mainoksia. Kyseessä on mainos, joka näkyy usein ennen varsinaista videota ja sen voi ohittaa 5 sekunnin katselun jälkeen. Näiden mainosten hinnoittelu perustuu klikkaukseen tai vähintään 30 sekunnin katsomiseen.
Ei-ohitettavat In-Stream-mainokset
Vastaava kuin ohitettava In-Stream-mainos, mutta tämä mainos voi kestää maksimissaan 15 sekuntia ja sitä ei voi lopettaa 5 sekunnin jälkeen. Ei ohitettavien mainosten hinta perustuu näyttökertoihin, eli maksat jokaisesta näytetystä mainoksesta klikkasi käyttäjä sitä tai.
Video Discovery-mainokset
Video Discovery-mainokset toimivat samalla tavalla kuin hakusanamainokset Googlessa. Kun käyttäjä hakee videota Youtuben hakukentästä, tulee tuloksissa ylimmäksi näkyville maksetut mainokset ja sen jälkeen vasta hakuun perustuvat orgaaniset tulokset. Video Discovery-mainos rakentuu pienestä kuvasta ja tekstistä. Lisäksi Video Discovery-mainoksia voidaan näyttää myös aiheeseen liittyvien videoiden vieressä. Maksu perustuu klikkauksiin.
Puskurimainokset
Puskurimainos on 6 sekunnin lyhyt videomainos jota käyttäjä ei voi ohittaa. Puskurimainosten idea on luoda lyhyt, mutta mieleenpainuva mainos käyttäjälle. Puskurimainoksia näytetään pääosin ennen, kesken ja jälkeen videon. Maksu perustuu näyttökertoihin.
Outstream-mainokset
Outstream-mainokset ovat suunnattu ainoastaan mobiilikäyttäjille. Ne alkavat usein mykistettynä ja käyttäjä voi helposti klikata äänet päälle. Mainoksista veloitetaan näyttökertojen perusteella ja vasta siinä vaiheessa kun käyttäjä on katsonut mainosta vähintään 2 sekuntia.
YouTube-mainonta voi olla vaikeaa aloittelijalle
Vaikka yleiset vinkit ja käytännöt YouTube-mainontaan antavat sinulle jo paljon tietoa, et halua tuhlata budjettiasi väärään mainosmuotoon, vääriin kampanjatavoitteisiin ja huonoon kampanjajärjestelyyn. Tarjoamme kaiken olennaisen tiedon ja osaamisen, joiden avulla kasvatamme myyntiäsi YouTube-mainonnan avulla.
Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukone. Se on maailman suosituimman hakukoneen, eli Googlen tarjoama alusta, joten mainokset rakennetaan ja optimoidaan Googlen mainostyökaluilla. Youtube-mainonnassa on paljon samoja lainalaisuuksia kuin Google -mainonnassa.
Youtube-mainonta on erittäin kustannustehokasta
Youtube-mainonnassa maksat ainoastaan kun käyttäjä klikkaa mainosta. Maksat myös siinä vaiheessa jos käyttäjä on katsonut mainosta klikkaamatta yli 30 sekuntia. Youtubessa hinnoittelu toimii samalla tavalla kuin Googlessakin, eli vähimmillään klikatusta mainoksesta joutuu pulittamaan 0,01€. Mainonnan kulutut perustuvat myös annettuun päiväbudjettiin, joka ei voi ylittyä.
Youtube-mainontaan sisältyy myös melko vähän riskejä, sillä jos käyttäjä ei klikkaa mainosta tai ei halua katsoa sitä yli 30 sekuntia, ei mainonta maksa mainostajalle mitään. Mainonnan optimointi on myös tehty helpoksi kuten Googlessakin. Lisäksi Suomessa Youtube-mainonnan hyötyä ei ole vielä täysin tunnistettu, joten kustannustehokas mainonta on mahdollista myös kilpailluilla toimialoilla.
Youtube on digimainonnan hunajapurkki
Suomessa ei ole vielä täysin ymmärretty, millainen myynti- ja liidikone Youtube on. Se on Suomessa suositumpi kuin YLE ja suosituin sosiaalisen median palvelu. Emme tarkoita Youtube-mainonnalla sitä, että tubettaja markkinoi tuotettasi. Puhumme nyt mainoksista, jotka näkyvät valitsemasi videon yhteydessä.
Youtuben mainosmuodot
Koska Youtube on videopalvelu, ovat sen mainoksetkin luonnollisesti videoita. Eli tarvitset Youtube-mainontaa varten videomainoksia. Samoja videomainoksia voi hyödyntää myös Googlen Display-verkostossa, joten pienellä vaivalla voit näyttää videomainostasi todella laajasti.
Ohitettavat In-Stream-mainokset
Jokainen joka on katsonut Youtube-videoita, on nähnyt In-Stream-Mainoksia. Kyseessä on mainos, joka näkyy usein ennen varsinaista videota ja sen voi ohittaa 5 sekunnin katselun jälkeen. Näiden mainosten hinnoittelu perustuu klikkaukseen tai vähintään 30 sekunnin katsomiseen.
Ei-ohitettavat In-Stream-mainokset
Vastaava kuin ohitettava In-Stream-mainos, mutta tämä mainos voi kestää maksimissaan 15 sekuntia ja sitä ei voi lopettaa 5 sekunnin jälkeen. Ei ohitettavien mainosten hinta perustuu näyttökertoihin, eli maksat jokaisesta näytetystä mainoksesta klikkasi käyttäjä sitä tai.
Video Discovery-mainokset
Video Discovery-mainokset toimivat samalla tavalla kuin hakusanamainokset Googlessa. Kun käyttäjä hakee videota Youtuben hakukentästä, tulee tuloksissa ylimmäksi näkyville maksetut mainokset ja sen jälkeen vasta hakuun perustuvat orgaaniset tulokset. Video Discovery-mainos rakentuu pienestä kuvasta ja tekstistä. Lisäksi Video Discovery-mainoksia voidaan näyttää myös aiheeseen liittyvien videoiden vieressä. Maksu perustuu klikkauksiin.
Puskurimainokset
Puskurimainos on 6 sekunnin lyhyt videomainos jota käyttäjä ei voi ohittaa. Puskurimainosten idea on luoda lyhyt, mutta mieleenpainuva mainos käyttäjälle. Puskurimainoksia näytetään pääosin ennen, kesken ja jälkeen videon. Maksu perustuu näyttökertoihin.
Outstream-mainokset
Outstream-mainokset ovat suunnattu ainoastaan mobiilikäyttäjille. Ne alkavat usein mykistettynä ja käyttäjä voi helposti klikata äänet päälle. Mainoksista veloitetaan näyttökertojen perusteella ja vasta siinä vaiheessa kun käyttäjä on katsonut mainosta vähintään 2 sekuntia.