Helppo Breakeven ROAS -laskuri

Kulut yht. 0,00 €
Tuotto (netto) 0,00 €
Tavoite ROAS 0.00

Syötä luvut nähdäksesi tuloksen.

Miksi nollatuloksen ROAS (Break Even ROAS) on niin tärkeä?

Nollatuloksen ROASin laskeminen on elintärkeää jokaiselle digimarkkinoijalle ja verkkokauppiaalle. Mainosalustat, kuten Facebook, TikTok ja Snapchat, ilmoittavat suoraan kampanjoiden, mainosryhmien ja yksittäisten mainosten ROAS-arvon (Return on Ad Spend).

Tämän datan avulla voit seurata verkkomainontasi tehokkuutta kaikilla tasoilla. ROAS 1 tarkoittaa, että käytät mainontaan täsmälleen saman summan kuin tienaat konversiosta.

Jos esimerkiksi kulutat 10 € myydäksesi 10 € arvoisen tuotteen, mainosalusta näyttää ROAS-luvuksi 1. Yksinkertaisesti sanottuna tämä tarkoittaa nollatulosta itse mainoskulujen osalta.

Todellisuudessa sinun on kuitenkin huomioitava myös muut kulut. Tuotteen hankintahinta, toimituskulut, maksutapakulut, arvonlisävero (ALV) ja muut muuttuvat kulut syövät katettasi. Tässä vaiheessa kuvaan astuu Break Even ROAS eli nollatuloksen ROAS.

Mikä on nollatuloksen ROAS?

Nollatuloksen ROAS kertoo sinulle tarkalleen, millaisen ROAS-arvon mainoksesi vaativat päästäkseen omilleen kaikkien kulujen jälkeen.

Jos Break Even ROAS -arvosi on esimerkiksi 1,8, pystyt heti tarkistamaan Facebook-, TikTok- tai Snapchat-kampanjoistasi, teetkö todellisuudessa voittoa vai tappiota.

Tässä esimerkissä (tavoite-ROAS 1,8):

  • ROAS on yli 1,8: Kampanja, mainosryhmä tai mainos on kannattava.

  • ROAS on alle 1,8: Kampanja, mainosryhmä tai mainos tuottaa tappiota.

  • ROAS on tasan 1,8: Olet nollatuloksessa (break even).

Miten nollatuloksen ROAS lasketaan? (Kaava ja esimerkki)

Ensimmäiseksi sinun on laskettava yhteen kaikki tuotekohtaiset kulusi. Sen jälkeen voit käyttää alla olevaa kaavaa selvittääksesi tarkan kannattavuusrajasi mainonnalle.

“Kokonaistuotto tuotetta kohden / (Kokonaistuotto tuotetta kohden – Kokonaiskustannukset tuotetta kohden) = Nollatuloksen ROAS” — Break Even ROAS -kaava

Oletetaan, että myyt tuotetta 30 eurolla. Tuotteen hankintahinta on 8 € ja toimituskulut ovat 2 €. 30 / (30 – (8 + 2)) = 1,5. Tämä tarkoittaa, että aina kun mainoksesi ROAS ylittää arvon 1,5, teet oikeasti voittoa. Huomaathan, että emme ole huomioineet arvonlisäveroa tässä yksinkertaistetussa esimerkissä.

Haluatko päästä helpommalla ja välttää laskuvirheet?

Etkö halua pyöritellä lukuja käsin? Tai pelkäätkö, että teet virheen ja haluat tarkemman laskelman, joka huomioi automaattisesti myös ALV:n? Helpoin tapa selvittää kannattavuusrajasi on käyttää ilmaista Break Even ROAS -laskuriamme, joka hoitaa monimutkaisen matematiikan puolestasi sekunneissa!

LogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogoLogo
SLOGAN logo representing a digital marketing and SEO company focused on enhancing organic visibility and AI integration in search strategies.

Yli 13 vuoden kokemus hakukonemarkkinoinnista, Suomessa ja ulkomailla. Meillä teet töitä suoraan hakukonemarkkinoinnin asiantuntijan kanssa.

© Great Slogan Oy 2026 Pidätämme kaikki oikeudet.