Digimarkkinoinnin termipankki
Mittari | Mitä tekee | Laskukaava | Huomioitavaa |
AOV, Average order value | Jos tilauksien arvo yhteensä on 9550 euroa ja tilauksia on 35 kpl. Keskiostos on: 9550 / 35 = 272,86 euroa (ilman alvia 211,98 e) |
Tilausten yhteinen arvo / tilausten määrä | Uusi asiakas todennäköisesti tilaa pienemmällä summalla kuin palaava. |
CAC, Customer acquisition cost | Kulu ostoa kohden | mainoskulu / konversiomäärä | |
Clicks | Mittari kertoo paljonko mainoksesta on klikattu sivulle. |
Klikkien määrään vaikuttavat: - Mikä on impressioiden volyymi ja siihen vaikuttava sesonki - Mikä on impressioprosenttitaso, eli kuinka voimalla mainontaa tehdään budjetin ja klikkikohtaisen kulun kohdalla. |
|
Conversion | Mittari kertoo halutun tapahtuman määrän. Esimerkiksi konversio voi olla ostotapahtuma tai saatu liidi. |
Konversiomäärään vaikuttavat: - Kaupan helppokäyttöisyys, konversio-optimointi - Hinnat, sesonki - Mainonnan laatu ja asetettu näkyvyystaso - Tukevat toimet kaupassa, esim asiakaspalvelu ja asiakasarvostelut jne. |
|
Cos%, cost of sales | Tämä on mittari, joka kertoo täsmälleen saman asian kuin ROAS mutta kulujen näkökulmasta. Tässä tapauksessa lasketaan mikä on kulujen osuus mainostuotosta. | kanavakohtainen mainoskulu / kokonaismyynti ilman alvia | Cos% on kriittinen mittari yhdessä katelaskennan kanssa. Jos cos% on kova ja kateprosentti on matala, tämä yhtälö on myrkkyä. |
Cost | Mittari kertoo paljonko mainoksen kulu on. |
Kuluun vaikuttavat: - Yleinen huutokauppakisa kilpailijoiden kesken - Oma valmius hakea volyymia kulunnostolla, esim klikkien saamiseksi bidien nosto - Impressiotaso - Budjettikatto estää kulun paisumisen mutta estää myös tuloksia |
|
CPC, cost per click | Klikkihinta määrittyy huutokaupan ja impressiotason mukana. Keskimääräisesti hakusanamarkkinoinnin ja googlen klikkihinnat pyrkivät olemaan 0,2-0,3 välillä. Klikkihinnat ovat olleet koholla 2022 alkaen. | ||
CPM, cost per mille | 1000 näyttökertaa kohden määritetty maksimihinta, joka suostutaan maksamaan. | ||
CTR, klikkausprosentti | CTR kertoo moniko mainoksen nähneistä päätyy sivulle saakka. | ||
impressions | Mittari kertoo paljonko mainosta on näytetty tietyn aikavälin parissa. |
Mitkä kaikki vaikuttavat impressiokehityksiin: - Paljonko on asetettu klikkikohtaiseksi hinnaksi - Paljonko on kattobudjetti - Millainen on sesonki, talvitakki esim ei impressiomäärissä herkuttele kesällä, mutta hellemekko kylläkin. --> Impressioita voi ennakoida hakusanatyökaluilla, Google trends-palvelulla, omasta myyntidatasta. |
|
Impressioprosentti | Impressioprosentti kertoo sen näkyvyystason, jolla kilpailussa ollaan mukana Googlessa. Se ei kerro sesonkia tai trendiä vaan tason jolla näytään. | Hyvä impressioprosenttitaso on 60–70% välillä. Vahvat myyntisanat voivat olla sen 100%. | |
Konversioprosentti | Konversioprosentti kertoo, mikä on millä voluumilla porukka muuttuu ostajaksi. Jos tulee esimerkiksi 500 kävijää, joista 35 ostaa, konversioprosentti 7%. |
Ostaneet / Kaikki kävijät |
Huomioitavaa: - Uusien asiakkaiden konversioprosentti on aina heikompi, koska ovat ns. kylmiä. - Vanhojen asiakkaiden konversioprosentti on kova ja tuo rahan - Liikennevoluumi laskee konversioprosenttia. Mutta digimarkkinoinnissa on mahdollista ottaa pois sellaisia liikenteen kuluja, jotka eivät tuota myyntiä. |
Margin%, kateprosentti | Tuotteen kateprosentti määrittää sen osuuden tuotteesta, jolla pitäisi voittoa tehdä. Keskimääräinen kateprosentti olisi hyvä tietää, sillä markkinoinnin mittarina oleva cos% voi tuhota tuloksellisen liikevaihdon väärin käytettynä. | (myyntikate / liikevaihto ) * 100 | |
Revenue | Mittari kertoo paljonko tuottoa tulee mainonnan kautta. |
Tuotto on siitä hankala käsite, että tämä voi olla esim metan ja googlen kanssa päällekkäistä yhteistä samaa tuottoa. Siksi tuottoa kannattaa seurata koko kaupan tuotolla ja laskea kuluosituksia mainoskanaville. Tuottoon vaikuttavat: - Kaupan helppokäyttöisyys - Mainonnan laatu ja asetettu näkyvyystaso - Tukevat toimet kaupassa, esim asiakaspalvelu ja asiakasarvostelut jne. - Mainonnan rajoittaminen, esimerkiksi kulukatolla |
|
ROAS, Return on ad spend | Mittari kertoo, kuinka paljon 1 mainoseuro tuottaa takaisin myyntieuroja. Jos ROAS-arvoksi kerrotaan 9, tarkoittaa se 9 euroa takaisin jokaista kulutettua mainoseuroa kohden. Tällä tiedolla ohjataan tasaisesti tuottavaa mainontaa. |
Myynti (ALV0) / Mainoskulut | ROAS on laskettavissa niin kanavakohtaisesti kuin myös kokonaisnäkökulmasta. Molempia kannattaa tehdä. Kokonaisnäkökulma kertoo kuitenkin todellisen tilanteen. |
tROAS, target ROAS | Target ROAS on Googlelle opetettu tuottotavoite, joka pohjautuu toteutuneeseen ROAS:iin. Liikennettä ohjataan keskiarvollisen ROAS-arvon mukaan. Google pyrkii koko ajan kohti tätä annettua tavoitetta pitkällä aikavälillä. | ||
UGC | User generated content | Videomuoto jolla lisätään markkinointia. Lue lisää omalla sivullaan. |