POAS - Profit on Ad Spend

POAS on lyhenne englanninkielisistä sanoista "Profit on Ad Spend". POAS on tärkeä mittari digimarkkinoinnissa, sillä se auttaa yrityksiä arvioimaan markkinointitoimenpiteidensä kannattavuutta. 

Mitä POAS tarkoittaa?

POAS mittaa sitä, kuinka paljon voittoa yritys saa takaisin jokaista markkinointiin käytettyä euroa kohden. POAS-laskelmissa vähennetään tuloista suoraan mainontakustannukset ja muut tuotekohtaiset kustannukset.

Tälloin saadaan selville, kuinka paljon yritys todella ansaitsee mainontaan investoimastaan summasta.

Ero ROAS ja POAS välillä

Kun keskittyy pelkästään ROAS-lukemaan, voi saada liian positiivisen kuvan markkinointinsa tuottavuudesta. ROAS ei nimittäin ota huomioon kaikkia kustannuksia.

POAS sen sijaan auttaa yrityksiä näkemään todellisen kuvan siitä, kuinka paljon rahaa jää viivan alle, kun kaikki kulut on otettu huomioon.

Kun tiedetään, mitkä kampanjat tuottavat eniten voittoa mainoskustannuksiin nähden, voidaan keskittyä lisäämään panostuksia niihin kanaviin ja strategioihin, jotka todella tuottavat tulosta.

Miten POAS lasketaan?

Käydään läpi yksinkertainen esimerkkilaskelma, jossa vertailemme kahta tuotetta, Tuote A ja Tuote B.

Selvitetään, kuinka ROAS ja POAS antavat erilaisia näkökulmia markkinoinnin tehokkuudesta.

Tuote A:

  • Ostohinta: 10 euroa
  • Myyntihinta: 100 euroa
  • Myyntimäärä: 1000 kappaletta

Tuote B:

 

  • Ostohinta: 99 euroa
  • Myyntihinta: 100 euroa
  • Myyntimäärä: 1000 kappaletta
  • Oletetaan, että molempien tuotteiden mainoskulut ovat 5000 euroa.


Huomaa, että tuote B:llä on vain euron katetuotto, kun tuotteella A se on 90 euroa. 

    ROAS antaa tässä kohtaa harhaanjohtavan kuvan, sillä molempien sekä A että B:n ROAS on 20. ROAS-laskukaavan näet täältä. 

    POAS, joka lasketaan ((myyntihinta - ostohinta ) * myyntimäärä) / mainoskulut, saa taas seuraavanlaiset lukemat: 

    • Tuote A: POAS 18
    • Tuote B: POAS 0,2

    POAS kertoo, kuinka paljon voittoa syntyy mainontaan käytettyä euroa kohden. Tässä tapauksessa Tuote A tuottaa 18 euroa voittoa jokaista mainontaan käytettyä euroa kohden, kun taas Tuote B tuottaa vain 0,2 euroa voittoa jokaista mainontaan käytettyä euroa kohden.

    Jälkimmäinen tuote on mainostettu tappiollisesti. 

    Yhteenveto

    POAS on tehokas mittari, joka antaa yrityksille syvällisemmän kuvan digimarkkinointikampanjoiden kannattavuudesta.

    Toisin kuin ROAS, joka keskittyy vain tuloihin, POAS ottaa huomioon myös voiton, jolloin yritys voi tehdä paremmin informoituja päätöksiä markkinointistrategioidensa optimoimiseksi.