Black Friday on verkkokauppiaille merkittävä tilaisuus kasvattaa myyntiä. Samalla se on haastava päivä, sillä kilpailu on erittäin kovaa.
Verkkokauppiaan tärkein tehtävä on houkutella asiakkaita alennuksilla, mutta samalla varmistaa, etteivät alennukset syö liikaa katetta.
Moni suomalainen verkkokauppias voi Black Fridayn jälkeen kehuskella kasvaneella liikevaihdolla, valitettavasti lopullinen tulos voi olla toinen tarina.
Tämä johtuu siitä, että markkinoinnissa käytetty ROAS mittaa vain mainonnan tehokkuutta suhteessa mainoskuluihin, mutta se ei ota huomioon katetta – mikä on kannattavuuden kannalta ratkaisevaa.
Profit Bidding osana Black Friday -strategiaa
Mikä sitten huomioi katetuoton? POAS (Profit on Ad Spend) on mittari, joka ottaa huomioon tuotteen kustannukset ja myyntihinnan välisen kate-eron.
POAS-raportoinnin avulla Google Ads -alusta voi optimoida mainosten näkyvyyttä tuottoisimpien tuotteiden perusteella.
POAS-ohjauksella voit määrittää, millaista katetuottoa tavoittelet Shopping-kampanjoissasi. Google voi analysoida jokaisen tuotteen erikseen ja arvioida, kuinka paljon näkyvyyttä se voi antaa tuotteelle katteen perusteella.
Jos tuote on vähän katetta tuottava, sen näkyvyys jää heikoksi. Sen sijaan tuotteet, joiden kate on korkea, saavat enemmän näkyvyyttä ja sitä kautta myyntiä.
KUVA: Samansuuruinen mainosbudjetti voi tuottaa sekä hyvälle että heikolle katteelle saman ROASin. Tuotto paljastuu POASin avulla.
Miten alentunut kate vaikuttaa profit biddingin tehoon?
Black Friday -alennukset voivat olla huomattavia. Tämä vaikuttaa suoraan katteeseen ja siten profit biddingin tehokkuuteen. Alentuneet hinnat voivat laskea katetuottoa, jolloin POAS-arvojen kanssa on oltava tarkkana.
Kannattaa harkita POAS-arvon perusasetuksen säätämistä alemmaksi Black Fridayn ajaksi, mutta tämä tulee tehdä harkiten ja päivää seuraten.
Toinen vaihtoehto on hyödyntää seasonal adjustment -toimintoa ja kertoa Googlelle, että odotat konversioiden määrän kasvavan Black Fridayna. Tämä edellyttää kuitenkin aiempaa dataa, joka vahvistaa oletuksen.
On tärkeää huomioida, että näitä kahta – POAS-arvon säätöä ja season adjustmentia – ei pidä käyttää yhtä aikaa, sillä ne voivat vaikuttaa toisiinsa epäedullisesti.
Miten kasvattaa katetta alennusten ohella?
Älä keskity pelkästään alennuksiin. Pakettituotteet ovat erinomainen keino nostaa katetta Black Fridayna. Pakettituotteissa asiakas saa useita tuotteita yhdellä kertaa, usein hieman alennetulla hinnalla.
Etuna on, että pakettituotteille ei tarvitse antaa niin suuria alennuksia kuin yksittäisille tuotteille, mutta ne houkuttelevat asiakkaita helppoudellaan ja kokonaisarvolle. On kuitenkin hyvä muistaa, että tarkat asiakkaat myös laskevat erilliset hinnat, ja huomauttavat jos paketti on kalliimpi kuin tarjous.
KUVA: Nosta keskikatetta yhdistämällä hyväkatteisia tuotteitasi paketeiksi. Tuotteiden kuuluu olla keskenään yhteensopivia, ja siten perusteltavissa.
Pakettituotteiden haasteena voi olla se, että kauppajärjestelmät eivät aina osaa laskea niiden yhdistettyä ostohintaa, mikä voi hankaloittaa niiden käyttöä Google Shopping -mainoksissa.
Tämä ei kuitenkaan estä niiden esillepanoa verkkokaupassasi. Varmista, että pakettituotteet ovat hyvin esillä tuotekorttien ehdotuksissa ja kategoriatasolla, jotta asiakkaat löytävät ne helposti.
Yhteenvetoa
Profit Bidding ja POAS (Profit on Ad Spend) ovat keskeisiä työkaluja, joiden avulla Google Ads -alusta optimoi mainosten näkyvyyttä tuotteiden katteiden perusteella.
Tämä mahdollistaa verkkokauppiaiden kohdentamisen tuottoisimpiin tuotteisiin, mikä auttaa parantamaan tulosta, ei pelkästään kasvattamaan klikkauksia.