Ensinnäkin, mikä on kolmannen osapuolen eväste? Se on dataseurannan työkalu, jolla kolmannen osapuolen palvelut voivat kerätä ja käyttää tietoa käyttäjän verkkoselailusta. Viime vuosina kolmannen osapuolen evästeiden käyttö on kuitenkin herättänyt paljon huolta yksityisyydestä. Tämän vuoksi GDPR on olemassa EU:n alueella.
Kolmannen osapuoleen evästeet Chromessa edelleen
Google on nyt päättänyt säilyttää nämä evästeet Chrome-selaimessa. Selain on yksi maailman suosituimpia, ja Google Ads -järjestelmä on ollut hyvin riippuvainen evästedatasta.
Googlen päätös säilyttää kolmannen osapuolen evästeet Chrome -selaimessaan on hyvä tietää, mutta se ei vapauta EU:ssa toimivaa yritystä GDPR -vaatimuksista.
Verkkokauppiaiden on edelleen keskityttävä ensisijaisen datan keräämiseen ja hyödyntämiseen, varmistettava käyttäjien suostumus ja tarjottava läpinäkyvät tietosuojakäytännöt.
First-party data hyötykäyttöön
Mitä verkkokauppiaiden tulisi nyt tehdä evästeongelmien kanssa? Suosittelen keskittymään oman asiakasdatan keräämiseen ja hyödyntämiseen markkinoinnissa. Tällainen data sijaitsee esimerkiksi uutiskirjelistalla.
Yksinkertaisimmillaan asiakassegmentin voi kytkeä uutiskirjeistä osaksi Googlea, ja näistä voi luoda sekä uudelleenmarkkinoinnin yleisön että samankaltaisten ihmisten segmentin. Google Adsissa asiakasrekisterin minimikoko on 1000 aktiivista tilaajaa, ja mitä enemmän tilaajia on, sitä paremmin asiakasdataa voi hyödyntää.
Yhteenvetoa
Google päätti säilyttää omassa Chrome-selaimessaan kolmannen osapuolen evästeet. Vaikka näin tapahtuu, Euroopan Unionin GDPR-säädös velvoittaa toimijoita läpinäkyvään mainontaan, minkä vuoksi first-party data on tärkein tiedonlähde hyödyntää osana markkinointia.
PS. Haluatko oppia tekemään yleisöjä omasta datasta? Sloganilla voidaan kouluttaa tähän. :)
LÄHDE: https://searchengineland.com/google-third-party-cookies-chrome-reversal-444317