Elokuusta lähtien on saattanut huomata Merchant Centerin päivittyneen. Nykyisin tunnemme sen nimellä Merchant Center Next.
Uuden Merchant Centerin käyttöliittymä pitäisi olla aiempaa käyttäjäystävällisempi, vaikkakin muutokset ovat toistaiseksi suhteellisen pieniä.
Merkittävin luvattu lisäys Merchant Centeriin on kuitenkin Google Product Studio. Tämä uusi työkalu mahdollistaa muun muassa taustojen muokkauksen, resoluution parantamisen sekä uusien brändin mukaisesti luotujen kuvien ja videoiden tuottamisen. Kaikki tämä KUSTANNUSTEHOKKAASTI!
Valitettavasti Suomessa tätä ominaisuutta ei pääse vielä kokeilemaan.
Kuvan siirtäminen erilaiseen ympäristöön. Kuvalähde Googlen Blogi: https://blog.google/products/shopping/google-generative-ai-marketing-features-may-2024/
Product Studion tärkeimmät ominaisuudet ja hyödyt
Google Product Studion avulla voit automaattisesti luoda korkealaatuisia kuvia sesongin mukaan ja päivittää jo olemassa olevia kuvia. Tämä on erityisen hyödyllistä verkkokauppiaille, jotka haluavat parantaa tuotteidensa esittelyä.
Työkalun muita hyötyjä ovat:
- Visuaalinen yhtenäisyys: Product Studio luo kuvia, jotka sopivat saumattomasti brändin visuaaliseen tyyliin. Tämä vähentää tarvetta käyttää erillisiä kuvankäsittelyohjelmia. Esimerkiksi voit käyttää kuvia sesongin mukana.
- Monipuolisuus sosiaalisen median markkinoinnissa: Työkalun avulla voidaan luoda lyhyitä videoita tai GIF-animaatioita yhdestä kuvasta, mikä on erityisen arvokasta sosiaalisen median mainonnassa.
- Tekoälyn hyödyntäminen: Tekoäly tuo merkittäviä etuja niin kustannustehokkuuden kuin luovuuden kannalta. Sekä pienet että suuret kauppiaat voivat hyötyä siitä, että laadukkaat kuvat ja videot voidaan tuottaa nopeasti ja vaivattomasti
Tuotteen saattaminen muutaman sekunnin gif-videoon. Kuvalähde Googlen blogi: https://blog.google/products/shopping/google-generative-ai-marketing-features-may-2024/
Saatavuus EU
Vaikka Google Product Studio ja siihen liittyvät ominaisuudet ovat jo käytössä tietyissä maissa, kuten Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa, Kanadassa, Australiassa, Intiassa ja Japanissa, ne eivät ole vielä saatavilla EU alueella.
Merchant Center Next on jo käytössä, joten on toivoa, että Product Studion kaltaiset työkalut saadaan pian myös eurooppalaisten kauppiaiden käyttöön.
Tulevaisuudessa Shoppingissa voi nähdä 3D-kierrolla olevia tuotekuvia. Kuvalähde Googlen blogista: https://blog.google/products/shopping/google-generative-ai-marketing-features-may-2024/
Miten Googlen päivitykset vaikuttavat tekemiseen?
Google on myös vihjaillut uusista visuaalisista konsepteista, jotka liittyvät brändimaailmaan, vaatteiden virtuaaliseen sovittamiseen ja tuotteiden 3D-ominaisuuksiin.
Tämä tarkoittaa, että visuaalisen tuotanto on kasvamassa myös Googlen puolella osana hakutuloksia; siinä missä moni visuaalisen tekijä kohdistaa katseensa vain Metan mainontaan.
Koska määrä kuvien tuottamisessa tulee kasvamaan rajusti, lisää se manuaalisen graafikon työtä burnouttiin saakka. Tekoälystä voi mieluummin tulla hänen johdettava assistenttinsa.
Vielä on helppo heittää kintaalla tekoälyn kuville siinä, että kuvan ihmisellä on ylimääräisiä sormia ja yllätyskäsi selän takana, mutta työkalut paranevat ekspotentiaalisella vauhdilla.
Kuvien tuotanto tulee automatisoitumaan Googlen koneissa.
Siksi kannattaa myös pysyä tällä saralla hereillä.
Lähteet:
New AI tools to help merchants market brands and products: https://blog.google/products/shopping/google-generative-ai-marketing-features-may-2024/
Google expands Product Studio to new markets, adds features: https://searchengineland.com/google-product-studio-expands-markets-features-443753
Product Studio: https://support.google.com/merchants/answer/13708167?hl=en