Google PMax ja uusien asiakkaiden hankinta

Google PMax ja uusien asiakkaiden hankinta

PMax on Googlen tarjoama tekoälyyn pohjautuva kampanjatyökalu, jonka tavoitteena on maksimoida näkyvyyttä eri kanavissa ja sitä kautta kasvattaa myyntiä. Näitä kanavia ovat hakukone (Search), Shopping, Display ja YouTube. Mutta missä uudet asiakkaat ovat? Vastaus löytyy usein brändisanan ja uusasiakashankinnan optimoinnista.

Brändisanat hakusanamainonnassa

Brändisanat ovat hakusanoja, jotka liittyvät suoraan yrityksesi nimeen. Niiden käyttö tai poissulkeminen Google PMax -kampanjoissa voi vaikuttaa merkittävästi näkyvyyteesi ja uusasiakashankintaan.

Brändisanan blokkaus: Jos brändisanallasi ei ole kilpailijoita, voit saada kaikki haut orgaanisesti. Tämä toimii hyvin, jos brändiäsi haetaan paljon eikä kukaan muu yritä mainostaa sen nimellä.

Haasteet: Jos brändisi nimi on myös tuotteesi nimi ja sitä myyvät muut jälleenmyyjät, brändisanan blokkaus voi johtaa siihen, että menetät näkyvyyttä. Siten kilpailuasemasi heikkenee hintavertailussa. Lisäksi, jos kilpailijat alkavat mainostaa brändiäsi, näkyvyytesi saattaa jäädä heidän maksetun mainontansa varjoon.

On tärkeää arvioida tilannetta säännöllisesti ja harkita, milloin brändisanan blokkaaminen on hyödyllistä ja milloin ei.

Pmaxin bidaus uusille asiakkaille

Toinen merkittävä tekijä on uusille asiakkaille tarjottavien hintatarjousten puuttuminen. PMax pyrkii optimoimaan konversioita, mutta jos et erikseen määritä kampanjaa etsimään uusia asiakkaita, se saattaa suosia jo brändisi tuntevia henkilöitä. Tämä voi merkittävästi rajoittaa uusasiakashankintaa.

Voit kampanjassa valita, haluatko maksaa vain uusista asiakkaista. Toinen vaihtoehto on kohdistaa mainontaa myös palaaville asiakkaille, mutta tarjota korkeampi hintatarjous uusista asiakkaista.

Uusista asiakkaista kannattaa maksaa enemmän, sillä pitkällä tähtäimellä heistäkin tulee lojaaleja asiakkaita.

 

Muut niksit Pmaxiin

Lataa asiakaslistasi Googleen ja linkitä GA4-yleisöihin: Tämä auttaa sinua kohdentamaan mainontasi tarkemmin ja määrittämään, ketkä ovat jo olemassa olevia asiakkaitasi.

Määritä olemassa olevat asiakaslistasi Google Adsissa: Käytä GA4-yleisöjä tai muita asiakaslistoja auttaaksesi Google Adsia tunnistamaan nykyiset asiakkaasi ja keskittymään sen sijaan uusien hankintaan.

Takaisin blogiin